مقالات

آشنایی با فرایند دیتیلینگ خودرو

آشنایی با فرایند دیتیلینگ خودرو

بسیاری از افراد ممکن است اصطلاح «دیتیلینگ خودرو» را شنیده باشند و تصور کنند که این فقط یک روش کمی خیال انگیز برای شستن ماشین است؛ اما قطعا اینطور نیست. هنگام شستن ماشین، تصاویری از شستشو به صورت دستی یا اتوماتیک با دستگاه مطرح می شود؛ ولی فرایند دیتیلینگ خودرو، فراتر از یک شستشو خودرو ساده است.

چگونگی دیتیلینگ خودرو

وقتی ماشینی را می شویید، در واقع فقط با خاک، گرد و غبار و گل و لای سطح مقابله می کنید. بنابراین یک شستشوی معمولی ممکن است شامل موارد زیر باشد.

  • شستشوی بیرونی خودرو با برس، اسفنج، پارچه، صابون و آب
  • پاک کردن سطوح داخلی
  • خوشبو کننده
  • خشک کردن با دستمال یا حوله
  • پولیش و استفاده از نرم کننده

و ماشین شویی اتوماتیک توسط دستگاه های کارواش مانند یک دوش سریع است، اما در دیتیلینگ خودرو تمام جزییات ماشین تمیز خواهد شد و یک روز یا چند روز برای انجام آن زمان لازم است. به این صورت که با تمام کثیفی های سطح استاندارد مقابله می شود؛ اما با یک جزییات، گوشه ها و شکاف ها تمیز می شوند و معمولاً سطوح نادیده به شدت مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین دیتیلینگ خودرو می تواند شامل برخی یا همه موارد زیر باشد.

  • شستشوی اولیه
  • جاروبرقی فضای داخلی
  • چربی زدایی و تمیز کردن موتور
  • استفاده از محافظ رنگ
  • ترمیم فرورفتگی های سطحی
  • ترمیم خراش ها و رنگ پریدگی
  • بازیابی چراغ های جلو
  • شستشوی سقف داخلی
  • شامپو کردن روکش صندلی، کف پایی و…
  • تمیز کردن لاستیک و وینیل داخلی
  • تمیز کردن آینه ها و پنجره ها
  • تمیز کردن با بخار
  • واکس سطوح داخلی و خارجی

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله خدمات تعمیرگاه خودرو پیشنهاد می شود.

دیتیلینگ خودرو حرفه ای

چگونگی فرایند دیتیلینگ خودرو

اول از همه، اگرچه ممکن است غیرقابل درک به نظر برسد، همیشه دیتیلینگ خودرو از داخل خودروی شروع می شود، سپس با قسمت بیرونی به پایان می رسد. بنابراین در ادامه لیستی فرایند داخلی بیان شده است.

 1- بررسی جزییات

قبل از شروع به تمیز کردن، باید داخل خودروی به طور کامل بررسی شود تا مشخص شود که به طور دقیق چه کاری باید انجام شود. برای مثال باید روکش های صندلی  و کف پای ها برای شستشو برداشته و زیر آنها بررسی شود.

 2- ابزار و لوازم مناسب

برای انجام صحیح یک کار، به ابزار مناسب نیاز است. بنابراین باید برای دیتیلینگ خودرو، دستمال یا حوله های مایکروفایبر، برس های مخصوص، فرمول های تخصصی تمیز کردن ماشین و پمپ باد کارواش، جاروبرقی و بخارشوی قوی آماده باشد. گاهی برای حداکثر مکش از یک جاروبرقی مرطوب و خشک استفاده می شود.

 3- تمیزکاری اساسی

درست مانند داخل خانه، گرد و غبار به هر گوشه و شکافی در داخل خودرو نفوذ می کند. بنابراین باید از یک برس تورنادوگان برای گردگیری دریچه ها، داشبوردها، داخل درها و قسمت داشبورد و گوشه ها استفاده شود.

4- شستشوی حرفه ای

برای از بین بردن لکه های داخلی از یک پارچه مرطوب یا یک پاک کننده و از بخارشویی حرفه ای برای پاک کردن لکه های اساسی استفاده می شود، سپس قسمت های تمیز با حوله یا سشوار کاملاً خشک خواهد شد.

قبل از شروع، مطمئن شوید که از محلول تمیزکننده مناسب استفاده می شود. پس از تمیز کردن و خشک کردن چرم، روی آن یک لایه نرم کننده مالیده، سپس با دستمال خشک می شود.

هیچ چیز بدتر از این نیست که ماشین تمیز شما، بوی نامطبوع بدهد. برای جلوگیری از این وضعیت، قبل از بازگرداندن کف پای ها مطمئن شوید که کاملاً خشک شده باشند.

با ظاهری جدید از داخل خودرو، به مرحله از دیتیلینگ خودرو می رسید که با این کار بیرون خودروی شما تغییر خواهد کرد.

 5- فضای مناسب

یک فضای گرم به طور بالقوه می تواند باعث واکنش بین رنگ ماشین و هرگونه مواد شوینده شود. بنابراین قبل از شروع دیتیلینگ خودرو، باید مطمئن شوید که این کار در فضای مناسب و در سایه انجام می شود و سطح ماشین شما برای لمس خنک است. برای انجام دیتیلینگ خارجی خودرو نیاز به تجهیزات و ابزار پیشرفته ضروری است.

6-  شستشوی بدنه خودرو و موتور

در این مرحله از ماده شوینده مناسب بدنه خودرو استفاده می شود و با روش های مخصوص و استاندارد قسمت موتور شسته خواهد شد.

7- تعویض تیغه های برف پاک کن

اگر برف‌پاک‌کن‌ شیشه شما شروع به ایجاد رگه‌هایی کند و از خود ردی باقی بگذارد، وقت آن است که تعویض شود.

8- تمیز کردن لاستیک و رینگ ها

برای تمیز کردن لاستیک ها، چربی و کثیفی رینگ های با یک برس یا برای آسان تر کردن کار، یک پاک کننده فشار قوی لازم است. با یک سر برس چرخشی و برس مستقیم، حتی دور از دسترس ترین نقطه تمیز خواهد شد.

9- واکس و پولیش

در این مرحله از واکس و پولیش استفاده می شود. این کار به خودروی شما یک درخشندگی بی نظیر می دهد.

البته انجام کارهای دیتیلینگ خودرو با توجه به نوع مجتمع خودرویی متفاوت است و هر کدام برای این کار جزییات مربوط به خود را دارند. در مجتمع خودرویی برتر کار، فرایند دیتیلینگ خودرو به صورت جزیی و با کیفیت انجام می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله دیتیلینگ خودرو  پیشنهاد می شود.

شستشو حرفه ای
دیتیلینگ خودرویی برتر

ابزار دیتیلینگ خودرو

ابزار این کار با توجه به نوع کار با یکدیگر متفاوت است و این مورد به مکانی که دیتیلینگ خودرو انجام می شود، بستگی دارد. استفاده از ابزار استاندارد در این موجب کیفیت نهایی کار خواهد شد.

تجهیزاتی مانند دستگاه بخارشوی حرفه ای، پمپ باد کارواش، برس های مخصوص دیتیلینگ، تورنادوگان، جاروبرقی با مکش قوی، مواد شوینده مناسب و حوله یا دستمال های مایکروفایبر برای دیتیلینگ داخلی کاربرد دارد.

برای دیتیلینگ خارجی خودرو نیاز به ابزار و تجهیزات پیشرفته است و استفاده از شوینده مخصوص بدنه و دستمال و حوله مخصوص کارواش، مواد پولیش و دستگاه پولیش، واکس خودرو ضروری است.

قیمت دیتیلینگ خودرو

با توجه به نوع کار و مدت زمانی که برای دیتیلینگ خودرو لازم است، قیمت نهایی آن محاسبه می شود. همچنین نوع ماشین و کیفیت کار بر قیمت آن تاثیرگذار است.

با توجه به این کار مانع فرسودگی و کهنگی خودرو می شود، بنابراین استفاده از دیتیلینگ خودرو با کیفیت همیشه مقرون به صرفه است و همواره توصیه می شود. این کار نیز مانع از افت قیمت خودروی شما می شود و ارزش آن را حفظ می کند.

مرکز دیتیلینگ خودرو

این کار به صورت حرفه ای و با کیفیت در تعدادی محدودی از مراکز خودرویی انجام می شود. یکی از این مرکز را می توان مجتمع خودرویی برتر کار معرفی کرد. در این مجتمع تمام مراحل دیتیلینگ خودرو توسط متخصصان حرفه ای با جزییات کامل انجام می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی تعمیر موتور خودرو پیشنهاد می شود.

کارواش خودرو

خدمات مجتمع خودرویی برتر

مجتمع خدمات خودرویی برتر با کادری مجرب و آموزش دیده، دارای چند سال سابقه درخشان در زمینه خدمات خودرو و گذراندن دوره های آکادمی و دارای مدارک بین المللی  است. 

مجتمع خدمات خودرویی برتر ارائه کننده انواع خدمات مانند صافکاری مدرن PDR، لیسه گیری، نقاشی، موج گیری بدنه، نانو سرامیک، صفرشویی تخصصی، احیا و ریکاوری رنگ بدنه، تعمیرات موتور و گیربکس، سرویس جلوبندی، نصب آپشن، سرویس های دوره ای، چرم دوزی، کاور بدنه، تیونینگ، فیس لیفت با کیفیت بالا و به شکل تخصصی است.

همچنین مفتخر به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های PDR و  دیتیلینگ، لیسه گیری به صورت انفرادی برای دوستانی از سراسر کشور عزیزمان بوده است که در آینده نه چندان دور این دوره ها به صورت گروهی و مکرر برگزار خواهد شد. از اینستاگرام خدمات خودرویی برتر  دیدن کنید.

دیدگاهی در مورد “آشنایی با فرایند دیتیلینگ خودرو

  1. Saeid گفت:

    سلام دیتیلینگ پراید مدل 98 و شستشوی دقیق موتور چند ساعت زمان میبره و هزینه ش چقدر میشه ؟؟

  2. alii گفت:

    سلام شما در همه ی شهر ها فعالیت میکنین ؟ قم چطور ؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *