مقالات

عیب یابی خودرو

عیب یابی خودرو

گاهی افراد متوجه می شوند که در هنگام استفاده از خودرو مشکل دارند. اگر مشکلی در خودرو شما به وجود آمده، نادیده گرفتن آن هرگز ایده خوبی نیست.

رسیدگی به یک مشکل جزیی به محض وقوع، بهترین راه برای جلوگیری از هزینه های هنگفت تعمیرات است. ایمنی نیز یکی دیگر از نگرانی‌های است، نگه داشتن خودروی شما در شرایط خوب و عیب یابی خودرو بهترین راه برای ایمن نگه داشتن خود و خانواده در هنگام استفاده از آن است.

چگونگی عیب یابی خودرو

مشکلاتی وجود دارد که همیشه برای هر نوع خودرویی پیش می‌آید، فرقی به ساخت یا مدل، کیفیت فرآیند تولید یا نحوه نگهداری خودرو ندارد. با گذشت زمان نشانه‌های طبیعی وجود دارد که یک وسیله نقلیه قدیمی است و این روند به آن معنا است که برخی از مشکلات شروع به ظهور می‌کنند. معمولاً آنها چیزهای کوچکی هستند که به راحتی قابل رفع هستند. اگر آنها به مشکل جدی تری تبدیل شوند، می تواند به این معنی باشد که فروش خودرو مقرون به صرفه تر خواهد بود.

در ادامه موارد مهم برای عیب یابی خودرو مطرح شده است (البته اگر وسیله نقلیه قدیمی‌تری دارید، ممکن است در این موارد نباشد.

1- روشن شدن چراغ هشدار خوردو

زمانی که یکی از چراغ های هشدار خودرو روشن می شود، باید در سریع ترین زمان ممکن به متخصصان فنی خودرو مانند مجتمع خدمات خودرویی برتر مراجعه کنید تا به کمک آن منبع هشدار پیدار شود و تعمیرات لازم برای آن انجام شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه ریکاوری رنگ بدنه خودرو مقاله پیشنهاد می شود.

تعمیر خودرو مجتمع خدمات خودرو برتر

2- کندوپاش موتور

چندین بخش وجود دارد که باعث می شود موتور به خوبی کار کند، اما شلیک ناقص یا کندوپاش موتور یکی از رایج ترین مشکلات است. برای اینکه یک موتور به طور موثر کار کند، مقدار مناسبی از هوا و سوخت باید با هم مخلوط شود. سپس در محفظه احتراق بسوزد. برای اینکه این روند به درستی کار کند، تعدادی از اجزای در سیستم های سوخت و احتراق وجود دارد که باید به طور هماهنگ کار کنند. برای به حداقل رساندن این نوع مسائل، سیستم های سوخت و احتراق باید طبق توصیه های سازنده نگهداری و تعویض شوند.

3-  لرزش فرمان

دلایل متعددی وجود دارد که چرا هنگام رانندگی فرمان می لرزد. اگر این اتفاق بلافاصله پس از استارت زدن خودرو و دور شدن از آن رخ دهد، معمولاً قطعات تعلیق آسیب دیده یا بلبرینگ چرخ ها مقصر هستند. اگر چرخ با سرعت‌های بالاتر تکان می‌خورد، اغلب مشکل تعادل لاستیک است. برای حل این مشکل باید ماشین را برای بازرسی نزد یک تعمیرگاه مناسب ببرید.

4- فرسودگی لنت ترمز 

لنت های ترمز به طور طبیعی با استفاده از بین می‌روند، بنابراین بسیار مهم است که به تعمیر و نگهداری ادامه دهید و مطمئن شوید که هر مشکلی مدت‌ها قبل از خرابی ترمزها برطرف شده است. گاهی اوقات مشکل فنی خودرو به این معنی است که لنت ترمز سریع تر از حالت عادی فرسوده می شوند.

5- صدای جیر جیر در ترمز

سیستم ترمز مانند هر قسمت متحرک دیگری که در خودرو دارید، شروع به فرسودگی می کند.  ترمز برای اطمینان از اینکه می توانید  خودرو را متوقف کنید، ضروری و حیاتی هستند، بنابراین هر نوع مشکل مربوط به ترمز، از جمله صدای غیرعادی یا پدال ترمز نرم، باید توسط یک مکانیک حرفه ای در اولین فرصت ممکن برطرف شود. برخی از مشکلات جزیی وجود دارد که می تواند باعث جیرجیر یا جیغ ترمزها شود، اما هنگامی که متوجه ساییدگی شدید، قطعاً باید آنها را تعویض کنید.

6- صاف شدن لاستیک

بدیهی است که اگر لاستیک صاف شود، پنچر می‌شود، اما می‌تواند ناشی از ساییدگی و پارگی معمولی نیز باشد. جابجایی لاستیک ها مطابق با دستورالعمل های سازنده می تواند به افزایش عمر آنها کمک کند. بهترین روش این است که هنگام تعویض روغن موتور یا هر 5000 مایل، لاستیک ها را تعویض و جابجا کنید.

7- فرسودگی لاستیک

مقدار مشخصی از سایش در طول زمان طبیعی است، اما اگر متوجه شدید که لاستیک ها به سرعت فرسوده می شوند، این نشان دهنده یک مشکل بالقوه است. اگر لرزش از طریق فرمان وجود دارد یا متوجه شدید که لاستیک‌های شما به طور نامناسب فرسوده شده‌اند، باید از متخصصان فنی خودرو بخواهید خودرو را بررسی کند. ممکن است سیستم تعلیق نیاز به تراز داشته باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات مشکلات تایر به دلیل عوامل خارجی یا نقص در ساخت ایجاد می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه  مقاله دیتیلینگ خودرو  پیشنهاد می شود.

8- مصرف زیاد روغن

روغن تازه برای عملکرد خودرو ضروری است؛ اما اگر به طور مداوم سطح روغن خود را بالا می برید، ممکن است با خودرو مشکل داشته باشید. اگر متوجه افت عملکرد شدید یا چراغ روغن روشن شد، حتماً باید روغن را بررسی کنید. اگر روغن را مرتباً تعویض نکنید، احتمال دارد متوجه شوید که موتور دچار خوردگی می شود. روغن بی کیفیت یا عدم تعویض منظم آن نیز می تواند باعث مسدود شدن فیلتر روغن شود. بهتر است همزمان با تعویض روغن، فیلتر روغن را تعویض کنید، اگرچه برخی خودروهای مدرن دارای سیستم بای پس فیلتر هستند.

9- خرابی دینام

دینام یک بخش ضروری از عملکرد ماشین شما است، باتری شما را شارژ نگه می دارد و اطمینان حاصل می کند که تمام برق ها پس از استارت زدن خودرو کار می کنند. اگر خراب شود باتری شما فرسوده می شود و روشن کردن ماشین برای شما مشکل است. فواصل خدمات را دنبال کنید و مطمئن شوید که به موقع آن را تعویض می کنید.

10- نشتی رادیاتور

نشتی رادیاتور تقریباً همیشه ناشی از خوردگی است. خوردگی به خودی خود می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما به محض اینکه یک نشتی داشته باشید، احتمالاً بیشتر خواهید شد، بنابراین منطقی است که کل رادیاتور را جایگزین کنید. اگر رادیاتور را در شرایط خوبی قرار ندهید، ممکن است با مشکل گرمای بیش از حد مواجه شوید، در نهایت منجر به آتش سوزی موتور شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه  مقاله خدمات تعمیرگاه خودرو پیشنهاد می شود.

مشکلات رایج در خودرو

11- خرابی استارت موتور

استارت موتور قطعه ای است که هنگام استارت زدن خودرو، موتور را روشن می کند. اگر خراب شود، خود موتور خراب شده است یا ایرادهای دیگری در سیستم الکتریکی وجود دارد. ارزیابی زمانی که احتمال خرابی موتور استارت وجود دارد، دشوار است و برای جلوگیری از تعویض غیرضروری آن، بهتر است قبل از انجام این کار، خودرو را توسط یک متخصص بازرسی کنید تا علت مشکلات راه اندازی مشخص شود.

12- استارت معیوب

اگر روشن کردن خودرو سخت است، ممکن است قبل از روشن شدن شروع به شنیدن یک کلیک کنید، اگر این طور باشد، احتمال دارد زمان تعویض استارت موتور خودرو فرا رسیده باشد. در این صورت اگر با هل دادن حرکت کند و روشن شود، بعد از خاموش شدن دوباره روشن نمی شود، بنابراین باید زودتر تعمیر شود.

برای عیب یابی خودرو به صورت تخصصی خود می توانید از خدمات مجتمع خودرویی برتر استفاده کنید.

خدمات مجتمع خودرویی برتر

مجتمع خدمات خودرویی برتر با کادری مجرب و آموزش دیده، دارای چند سال سابقه درخشان در زمینه خدمات خودرو و گذراندن دوره های آکادمی و دارای مدارک بین المللی  است. 

مجتمع خدمات خودرویی برتر تعمیرگاه خودروی است که ارائه کننده انواع خدمات مانند صافکاری مدرن PDR، لیسه گیری، نقاشی، موج گیری بدنه، نانو سرامیک، صفرشویی تخصصی، احیا و ریکاوری رنگ بدنه، تعمیرات موتور و گیربکس، سرویس جلوبندی، نصب آپشن، سرویس های دوره ای، چرم دوزی، کاور بدنه، تیونینگ، فیس لیفت با کیفیت بالا و به شکل تخصصی است.

همچنین مفتخر به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های PDR و Detailing، لیسه گیری به صورت انفرادی برای دوستانی از سراسر کشور عزیزمان بوده است که در آینده نه چندان دور این دوره ها به صورت گروهی و مکرر برگزار خواهد شد.

1 نظر در “عیب یابی خودرو

  1. Amirali گفت:

    سلام در هنگام گاز دادن از سمت درب شاگرد صدای جیرجیر میشنوم و به محض کم کردن سرعت دیگه صدایی نمیشنوم مشکل چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *