مقالات

چگونگی تعمیر موتور خودرو

تعمیر موتور خودرو

ممکن است تعمیر موتور خودرو به دلیل انواع مشکلات  باشد، از کمبود روغن گرفته تا پیستون های زنگ زده؛ اما یکی از سخت ترین مشکلات برای تعمیر موتور خودرو، تشخیص مشکل آن است، زیرا عدم تشخیص درست برای تعمیر به موقع آن می تواند منجر به خسارات زیادی شود. بنابراین این کار باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود.

موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو از قطعات متعددی ساخته شده است که با هم کار می کنند تا نیرو را به خودرو برساند و به حرکت آن کمک کند. ممکن است هر یک از این قطعات  در طی چند سال رانندگی خودرو نیاز به تعویض داشته باشد. این قطعات عبارت است از:

1- سیلندر موتور

سیلندر موتور در هسته موتور قرار دارند و وظیفه فشار دادن پیستون ها به بالا و پایین برای ایجاد انرژی و حرکت برای حرکت خودرو را بر عهده دارند. معمولاً سیلندرها در کنار هم در یک بلوک موتور قرار می گیرند. وقتی سخن از قطعات موتور به میان می‌آید، سیلندرها در نهان خودرو دفن شده‌اند و برای رسیدن به آنها نیاز به برداشتن بسیاری از قطعات موتور از جمله زنجیر تایم، سر میله فشاری، پوشش راکر، میل راکر، بازوهای راکر، سرسیلندر و بسیاری از قطعات است.

2- سر سیلندر

سرسیلندر جزء مهمی از موتور خودرو است که بر روی بلوک سیلندر نصب شده است. سر سیلندر نقش مهمی در محفظه احتراق دارد؛ زیرا برای تبدیل گرما به انرژی کار می کند.

3- میل لنگ

میل لنگ از فولاد ساخته شده و در زیر سیلندرها و پیستون ها در بلوک موتور قرار دارد. وظیفه آنها تبدیل حرکت عمودی پیستون ها به چرخش است تا به چرخ طیار، سپس گیربکس منتقل شود. میل لنگ دارای پین های میل لنگ در طول خود است که به صورت افقی با پیستون های بالا در یک راستا قرار می گیرند و جهت پله ای خود شفت را تشکیل می دهند.

4- شمع

شمع ها مسئول احتراق هوا و سوخت داخل موتور خودرو هستند تا احتراق ایجاد کنند. آنها بخش های حیاتی موتور خودرو هستند و برای روشن شدن خودرو باید در زمان مناسب جرقه بزنند. معمولاً خراب شدن شمع‌ها معمول است و اگر خودرو روشن نشود، باید آنها را بررسی کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نصب 8 آپشن جدید خودرو پیشنهاد می شود.

تعمیرات موتور خودرو

5- سوپاپ های موتور

سوپاپ های موتور وظیفه ورود و خروج هوا و دود خروجی را بر عهده دارند. احتراق تنها زمانی امکان پذیر است که سوخت و اکسیژن با هم ترکیب شوند و در داخل موتور مشتعل شوند. دریچه‌ها هنگامی که احتراق اتفاق می‌افتد بسته می‌شوند، زیرا هوا را فشرده می‌کنند تا در نتیجه فشار و قدرت واکنش را افزایش دهند.

6- پیستون

پیستون یا توراک نقش مستقیمی در فرایند احتراق برای تولید نیرو دارد. پیستون یک قطعه فلزی استوانه ای است که در سیلندر بالا و پایین حرکت می کند. قطعات موتور مانند سایر قطعات موتور در معرض ساییدگی و پارگی هستند و ممکن است پس از چند سال نیاز به تعویض داشته باشند.

7- رینگ های پیستون

رینگ های پیستون یک مهر و موم کشویی بین لبه بیرونی پیستون و لبه داخلی سیلندر ایجاد می کنند. رینگ ها دو هدف را دنبال می کنند؛ آنها از نشت مخلوط سوخت، هوا و اگزوز در محفظه احتراق در حین فشرده سازی و احتراق به داخل مخزن جلوگیری می کنند. آنها مانع از نشت روغن در حوضچه به ناحیه احتراق می شوند، جایی که می سوزد و از بین می رود.

8- سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده موتور سه عملکرد اصلی دارد. در مرحله اول گرمای اضافی را از موتور خارج می کند. سپس در مرحله دوم، دمای کارکرد موتور را در جایی که به طور موثر کار می کند، حفظ کرده و در مرحله آخر، موتور را با بیشترین سرعت ممکن به دمای کارکرد مناسب می رساند.

سایر قطعات موتور

بسیاری از قطعات دیگر در موتور وجود دارد که خودرو بدون آنها نمی تواند کار کند، معمولا خودروهای مدرن مجهز به توربو شارژر و رایانه های داخلی به نام ECU هستند. همچنین تعداد زیادی سنسور بر روی اکثر قطعات موتور نصب شده اند تا اطلاعات مربوط به عملکرد موتور را به راننده برگردانند.

علایم مهم برای تعمیر موتور خودرو

تشخیص عیب موتور شما کار ساده ای نیست و بهتر است به مکانیک باتجربه برای تشخیص و رفع آن بسپارید. اگر مشکوک هستید که موتور شما مشکل دارد یا در ناامیدترین حالت به نظر می رسد که از کار افتاده است، بهتر است از یک مکانیک های خودرو باتجربه مانند مجتمع خودرویی برتر بخواهید موتور خودروی شما را بررسی کنند.

مهم ترین علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه موتور خودروی شما باید تعمیر شود، عبارت است از:

1- روشن شدن چراغ موتور روی داشبورد

2- از دست دادن قدرت

3- کاهش بهره وری سوخت

4- صداهایی مانند ضربه زدن، صدای خش خش، تف کردن

5- توقف موتور

6- بوهای غیرمعمول

7- کار کردن موتور پس از خاموش شدن

8- مقدار زیاد دود اگزوز

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله صافکاری PDR چیست؟ پیشنهاد می شود.

تعمیرگاه ماشین

مشکلات رایج موتور خودرو

برخی از مشکلات رایج موتور خودرو که ممکن است با آن مواجه شوید و باید برای تعمیر موتور خودرو اقدام کنید، عبارت است از:

1- روغن کاری ناکافی

قطعات موتور بین قطعات متحرک خود به روغن نیاز دارند. هنگامی که روغن کاری کم باشد، می تواند باعث ایجاد اصطکاک در موتور شود که منجر به گرم شدن بیش از حد می شود و گاهی اوقات ممکن است موتور دیگر کارایی نداشته باشد. دریافت منظم خدمات خودروی خود به جلوگیری از چنین شرایطی کمک می کند.

2- خرابی پمپ روغن

خرابی پمپ روغن منجر به روانکاری ناکافی می شود. به همین دلیل ضروری است که بررسی کنید روغن موتور از ویسکوزیته واقعی برخوردار است و آن را به اندازه کافی سبک می کند تا در پمپ روغن جریان یابد.

3- روغن کهنه با رسوبات و زباله

روغن موتور ممکن است کهنه و کثیف شود و در نتیجه رسوبات و مواد زائد در اتصالات موتور مانند سوپاپ های ورودی، شمع ها و محفظه های احتراق ایجاد شود. هنگامی که ماشین خود را سرویس می کنید، اغلب فیلترهای روغن موتور ماشین شما را تمیز می کنند و این کار به از بین بردن هر گونه زباله کمک می کند.

4- سوخت و فشرده سازی ضعیف هوا

زمانی که خودروی شما دارای تراکم ناکافی سوخت و هوا در داخل موتور خودرو باشد، این کار می تواند مشکل بزرگی برای موتور باشد. شایع‌ترین دلایل احتراق ضعیف موتور به دلیل شکستن آب‌بند سوپاپ‌ها، سوراخ‌های داخل سیلندرها و استفاده بیش از حد از رینگ‌های پیستون است که باعث می‌شود هوا به بیرون نشت کند.

5- نشتی مایع خنک کننده موتور

این عیب موتور یک مشکل ساده‌تر برای تشخیص توسط تکنسین خودرو است. اگر مایع خنک‌کننده موتور حتی پس از واژگونی پایین بماند، پس مطمئناً نقص در سیستم خنک‌کننده موتور است.

6- مسدود شدن رادیاتور موتور

مایع خنک کننده قدیمی موتور که به مرور زمان آلوده شده است، می تواند باعث پر شدن رادیاتورهای موتور شما با رسوبات و رسوبات ناخواسته شود. این مورد یکی دیگر از دلایل رایج گرم شدن بیش از حد موتورها است.

7- انفجار طولانی مدت موتور

اگر در حین رانندگی صدای تق تق شنیدید، این احتمال وجود دارد که گرمای بیش از حد در محفظه احتراق آن وجود داشته باشد. گرمای بیش از حد و فشار زیاد باعث انفجار موتور می شود که به عنوان ضربه جرقه نیز شناخته می شود که می تواند باعث آسیب به پیستون ها، واشرهای سر و رینگ های پیستون شود.

به همین دلیل مهم است که هر گونه صداهای غیرعادی را قبل از اینکه به قطعات موتور شما آسیب برساند، توسط متخصص موتور بررسی شود.

8- سنسورهای اکسیژن آسیب دیده

یک سنسور اکسیژن معیوب نه تنها برای موتور شما یک خطر است، بلکه می تواند بقیه خودرو شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر سنسور، سیگنال درستی برای میزان اکسیژن باقی مانده در اگزوز و میزان سوخت باقی مانده در باک به خودرو نمی دهد، در این صورت می توانید با عملکرد خودرو در معرض خطر ناکارامدی قرار بگیرید.

9- شمع های قدیمی

این مشکل به ویژه در خودروهای قدیمی رایج است. شمع ها برای مشتعل کردن سوخت فشرده در موتور ماشین شما ساخته شده اند. یک شمع قدیمی جرقه ضعیفی ایجاد می کند و می تواند موجب عملکرد نادرست موتور شود. این مورد یکی دیگر از مسائلی است که در صورت بررسی شمع قدیمی و جایگزینی با شمع جدید، منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت می شود یا در صورت کثیف بودن می تواند در درازمدت آسیب جدی به موتور وارد کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله دیتیلینگ خودرو چیست؟ پیشنهاد می شود.

خدمات مجتمع خودرویی برتر

مجتمع خدمات خودرویی برتر با کادری مجرب و آموزش دیده، دارای چند سال سابقه درخشان در زمینه خدمات خودرو و گذراندن دوره های آکادمی و دارای مدارک بین المللی  است. 

مجتمع خدمات خودرویی برتر ارائه کننده انواع خدمات مانند صافکاری مدرن PDR، لیسه گیری، نقاشی، موج گیری بدنه، نانو سرامیک، صفرشویی تخصصی، احیا و ریکاوری رنگ بدنه، تعمیرات موتور و گیربکس، سرویس جلوبندی، نصب آپشن، سرویس های دوره ای، چرم دوزی، کاور بدنه، تیونینگ، فیس لیفت با کیفیت بالا و به شکل تخصصی است.

همچنین مفتخر به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های PDR و  Detailing، لیسه گیری به صورت انفرادی برای دوستانی از سراسر کشور عزیزمان بوده است که در آینده نه چندان دور این دوره ها به صورت گروهی و مکرر برگزار خواهد شد.

دیدگاهی در مورد “چگونگی تعمیر موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *